חינוך מיני ביום האהבה

כתבה של השיחה ושלומית הברון מ”מידע אמין על מין”:
הרבה פעמים קשה לנו להסתכל על ילדות וילדים ולראות בהם יצורים שמיניות מעסיקה אותם. אנחנו רוצים לחשוב שמדובר בילדים תמימים, בילדות שעוד לא חושבות “על דברים כאלה”, אבל מיניות מעסיקה מאוד בני ובנות נוער, וגם ילדים וילדות עסוקים באיברי המין שלהםן ובשאלות כמו איך מגיעים ילדים\ות לעולם כבר מגיל מוקדם (אפילו תינוקות נוגעים\ות לעצמם באיברי המין – זה חלק מגילוי הגוף והגבולות שלו).
לקראת יום האהבה, חשבנו להציע הצעה לפעילות – בבית ובכיתה – שתאפשר לכם לפתוח נושאים שקשורים למין ומיניות, בקצב ובאופן שמתאים גם לכם וגם לילדים וילדות.
למה דווקא ביום האהבה?
ב-14 לפברואר, שמצוין ברחבי העולם כ-“יום האהבה”, מופעל עלינו הרבה מאוד לחץ “לממש את אהבתנו” באופן צרכני. מצופה שנצא לצאת לדייטים, שנקנה מתנות, שנביע רגשות, והכל בצבעים אדומים וורודים עזים ואם אפשר אז בצורת לב או דובי. לצד זה, קיימת ציפייה – גלויה או נסתרת – למימוש של מגע פיזי, “קבלה” או “נתינה” של איזשהו דבר מה גופני. במילים אחרות – אנחנו יוצאים לדייט, קונים אחד לשנייה שוקולד, ומצפים ש”הלילה יקרה משהו מיוחד”.
בני ובנות נוער, וכן ילדים וילדות, חשופים לאותם לחצים תרבותיים שאנחנו חשופים אליהם, ולפעמים אפילו יותר כי עצמת הרגשות גדולה יותר והשפעת המדיה אולי גם חזקה יותר. הם יכולים להתנהג לפי מה שהם נחשפים אליהם בתרבות סביבם – להתנשק, לצאת לדייט, להציע חברות – יום האהבה הוא יום שיא בשביל התנהגויות כאלו, ואפשר לנצל אותו כדי להעביר מסרים חשובים על מין ומיניות בכל גיל.
למה לדבר דווקא על מיניות? מחקרים מראים שככל שנותנים יותר מידע ויותר חינוך מיני – כך עולה גיל התחלת יחסי המין של בנים ובנות, וזה מבוצע באופן אחראי יותר. במתן ידע אנחנו לא “נותנים להם רעיונות”. הרעיונות כבר שם. אבל כשאנחנו מדברים איתם – אנחנו מחנכים אותם להתנהג בצורה מודעת וערכית; להכיר את הגבולות של עצמם ולכבד גבולות של אחרים ואחרות; לקבל החלטות שקולות ונבונות באופן עצמאי, וגם שזה נושא שמותר וכדאי לדבר עליו אז אפשר גם להתייעץ איתנו ולשתף את הפרטנרי\ת בתחושות ורצונות.
דווקא ביום האהבה לא צריך לפחד מזה שאנחנו אלו שנלמד אותם חינוך מיני, אלא לפחד שהם ילמדו אותו ממקורות אחרים (סרטים, טלוויזיה, פורנו – בייחוד עם ההצפה של “ספיישלים ליום האהבה” כל שנה) וינסו לחקות את ההתנהגויות הללו בלי להבין שמה שמתואר על המסך לא תמיד תואם את מה שקורה וכדאי שיקרה במציאות.
לילדים ולילדות בכל הגילאים יש-סוף שאלות על מין ומיניות – בהתאם לגיל (למשל בגיל 5 איך נכנסתי לבטן של אמא, בגיל 12 אולי מתי גם לי יתחיל המחזור ובגיל 15 אולי על אמצעי מניעה או אם סקס כואב או מליון שאלות אחרות). חשוב כמו שאמרנו לדבר איתםן ולא להשאיר ואקום, אבל גם חשוב לעשות את זה בקצב שמתאים להם\ן ולפי רמת הסקרנות והמוכנות שלהם\ן.
לכן, כדי להתחיל לדבר על הנושא אנו ממליצים להתחיל בעדינות – בעזרת שאילת שאלות.
מה נצטרך?
עשרה פתקים לכל אחד ואחת
עטים כמספר האנשים
קופסא או כובע
מה נעשה?
כל אחד ואחת צריכים לכתוב על הפתקים עשר שאלות (אפשר גם פחות) שמעניינות אותם בהקשרי מין ומיניות ולהכניס הכל לתוך קופסא.
בכיתה: המורה יכולה לקחת את הקופסא ולתת תשובה לאחת השאלות בכל יום/שבוע. השאלה יכולה להתפרסם על לוח המודעות של הכיתה, או אולי אפשר להקדיש לנושא עשר דקות בכל שיעור חינוך? מומלץ לפחות פעם אחת לשלוח את הילדים\ות לחפש לבד תשובות בגוגל ולעבור יחד על כל המקורות שימצאו כדי לעזור להם\ן להבין אילו מקורות טובים ואילו לא ואיפה אפשר למצוא מידע אמין לשאלות שיצוצו להם\ן בהמשך (ככה גם המורה לא צריכ\ה לדעת בעצמו\ה תשובות להכל).
בבית: כנ”ל!
האם זה יעבוד בפעם הראשונה? בדרך כלל לוקח זמן עד שמרגישים בנוח לשאול שאלות “ישירות”, שבאמת מעניינות את הילדים והילדות. הניסיון שלנו מלמד שבושה זה כמו שריר – אפשר “לאמן” אותו כך שדברים נהיים קלים יותר עם הזמן. כשחוזרים על הפעילות הזו באופן קבוע השאלות הראשונות שנשאלות הן אנונימיות ועמומות, וככל שעובר הזמן השאלות נהיות יותר פתוחות ועמוקות.
לאיזה שאלות כדאי לצפות?
כל שאלה שקשורה בגוף, בשינויים בגוף, במיניות, נטייה מינית, מגע מיני – בקיצור לכל דבר.
משהו שחשוב לזכור: זה שנשאלת שאלה על נושא, לא אומרת בהכרח שמדובר בהודאה ש”המעשה” עליו נשאלת השאלה באמת נעשה. לדוגמא: מאוד נפוץ שילדים בגילאי חטיבה שואלים על מין אנאלי ואוראלי. לעתים קרובות הם פשוט לא מבינים איך הדבר נעשה, וכשמסבירים להם הם לא מרגישים צורך להתנסות בזה בעצמם. לעומת זאת, כאשר אף אחד לא מסביר במה מדובר, הם יחפשו תשובות באינטרנט וייחשפו לתכנים אלימים או סתם לא מותאמים לגילם, או אפילו יתפתו פשוט “לגלות ולראות איך זה”.
בקרוב נעלה כתבות קשורות עם:
שמונה סוגי השאלות שעומדות בבסיס של כל שאלה שילדים וילדות שואלים על מין ומיניות.
שאלות נפוצות לילדים וילדות בגילאי יסודי
סוגי שאלות אופייניות לבני ובנות נוער בגילאי חטיבה
שאלות נפוצות  של מתבגרים ומתבגרות בגילאי תיכון
כשהכתבות יעלו נקשר מהן לכתבה הזו ומכאן אליהן 3>

רוצה להגיב? נשמח לשמוע!