כשאת אומרת לא למה את מתכוונת?

נערות ונשים רבות חשות לא בטוחות במרחב הציבורי. הן חשופות לשלל הערות, נסיונות חיזור והטרדות.
הסרטון הבא מקצין מציאות מוכרת, בה נשים נאלצות לשקר כי יש להן חבר על מנת שיעזבו אותן לנפשן. הסרטון מעלה חיוך, אך בעצם חושף מציאות מטרידה, עליה כדאי לדון.
שאלות לדיון:
* “כשאת אומרת לא למה את מתכוונת” – הבחורה אומרת שהיא לא רוצה והבחור ממשיך. האם התלמידים/ות מכירים/ות את הסיטואציה הזו מהחיים? איך מרגיש להיות בצד ש”מתחילים” איתו? איך מרגיש להיות בצד הדחוי שממשיך לנסות? למה להמשיך לנסות אם אמרו לך “לא”? חשוב לכוון לסיכום של לא זה לא – אם אמרו לך לא – תפסיק/ה – גם בחיזור וגם במגע מיני. ואם את/ה רוצה שימשיכו – אל תגיד/י לא. חשוב לאפשר להם/ן להכיר במילה לא כמילה שחשוב וצריך לכבד את המשמעות שלה.
* קולה של אשה- הסרטון מציג מצב בו קולה של אישה שווה פחות מקולו של גבר. הבחורה נאלצת לשקר שיש לה חבר, ורק לאחר מכן הבחור נסוג. האם מצב זה קורה גם במציאות? נערים וגברים תופסים בן זוג כמשהו שצריך לכבד, לעומת זאת “כשאת אומרת לא למה את מתכוונת”. אפשר לשאול את הנערות בכיתה האם קורה שהן אומרות למישהו שיש לה חבר רק כדי שיילך . מי כבר עושה את זה כתשובה ראשונה? ומי עושה את זה רק אחרי שהוא לא מבין רמזים אחרים? למי מהבנים יצא לחשוב שמישהי שאמרה לו “יש לי חבר” בטח משקרת רק כדי שהוא ילך?
* מרחב אישי- האם המצב הזה, בו נשים נאלצות לשקר, נעים לנשים? האם הוא נעים לגברים? מה נראה להם שאפשר לעשות כדי שבנות לא יזדקקו לתירוץ הזה או לכל תירוץ כדי להגיד שלא בא להן?  חשוב לדבר על גבולות- שלי, של אחרים, וכיצד ניתן לשמור ולכבד גבולות. יש לכבד את המילה “לא”, אך גם אם היא לא נאמרת במפורש- חשוב לשים לב גם לשפת הגוף שמשדרת חוסר נוחות: המנעות מקשר עין, מרחק פיזי, הבעת פנים שמשדרת התנגדות.
* ועוד על קולה של אשה מול קולו של גבר – אפשר לגלוש מהסרטון לדבר על נראות של נשים בתקשורת. עמוד הפייסבוק המצורף מציג מציאות בה נשים לא מיוצגות בפאנלים, בוועדות, באקדמיה, בפוליטיקה, בתקשורת. האם יש מקום להעדפה מתקנת בנושאים שבהם יש תת-ייצוג נשי? כשבנות בכיתה רואות פאנל בנושא מסויים שכולו גברי, האם זהגורם להן להרגיש שלנשים אין מקום בתחום הזה?
* מקצועות “גבריים” לעומת “מקצועות “נשיים”: ניתן לגלוש בהמשך הדיון גם לדבר על מקצועות גבריים לעומת מקצועות נשיים. מהו מקצוע גברי/נשי? כיצד התלמידים מגדירים או מודדים הצלחה מקצועית? האם רמת ההכנסה של נשים זהה לרמת ההכנסה של גברים? מהן הסיבות לכך? נשים כיום משתכרות 70% משכר של גברים באותה העבודה. הרבה יותר גברים מקודמים לעמדות ניהול לעומת נשים, גם במקצועות “נשיים” (תקרת הזכוכית מול מעלית הזכוכית).
קישור לעמוד הפייסבוק “אלבום הפאנליים הגבריים הגדול”:
https://www.facebook.com/%D7%90%D7%9C%D7%91%D7%95%D7%9D-%D7%94%D7%A4%D7%90%D7%A0%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%92%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C-625409364199895/?hc_location=ufi
וידאו
אורך 1:34
אנגלית פשוטה ללא כתוביות, ניתן להבין את הרעיון גם ללא תרגום.

 

רוצה להגיב? נשמח לשמוע!