בנות וורודות ובנים כחולים – איפה המגוון?

הפרדה המגדרית מתחילה עוד בילדות המוקדמת, בין השאר במתנות כחולות או ורודות לבנים ובנות בהתאמה, שמתקבלת כיום כמשהו מתבקש, למרות שהיא בעצם מוסכמה חברתית די חדשה שנוצרה די הרבה בזכות דחיפה שיווקית של חברות המשווקות את המוצרים הממוגדרים (הרי חלקנו גדלנו בשנות השמונים והתשעים וזוכרים וזוכרות היטב שלבשנו בגדים אדומים, סגולים, ירוקים, אפורים, כחולים, וורודים, לבנים ובכל הצבעים, ושהצעצועים שלנו היו בצבעים תואמי מציאות או לא קשורים למציאות אבל לא רק בכחול וורוד – בהקשר הזה ראיתי שעכשיו משווקים כלובוסים “לבנות” – בצבע וורוד… כי בנות לא צריכות לדעת שהים כחול והיבשה חומה וירוקה?).
את הבעייתיות בחלוקה לכחול וורוד ממחיש בין היתר הפרוייקט “עתיד וורוד” של האומנית אביה זוהר שאקי. במסגרת הפרויקט, מנותחים המסרים שטמונים בצעצועים לבנים או לבנות. הפרויקט יפהפה, אסטתי ויש לו אמירה מאד חזקה – זה לא רק עניין של צבע, זה עניין של מגוון, של יכולות ביטוי, של פתיחות מחשבתית, של הסללה.
הסרטון יכול להיות כלי טוב לפתיחה או סיכום של שיחה על מגדר, הבדלים מגדריים, השפעות חברתיות, הסללה מגדרית, העצמה נשית ועוד:
  • מין ומגדר: כדאי לפתוח ולחדד את ההבדלים בין מין ומגדר. מין זו עובדה ביולוגית, זכר או נקבה (ויש גם מיעוט שנולדים\ות עם שילובים שונים של איברי מין זכריים ונקביים – הרמפרודיטיזם, אמביגוס גניטליה, אינטרסקס ועוד). לעומת זאת, מגדר מייצג הבניה חברתית, דרך בה האדם בוחר להציג את עצמו בהתאם לתחושותיו.
  • התנהגות גברית או נשית: מהי התנהגות “גברית?” ומהי התנהגות “נשית?”  באיזה גיל נצפה להפגנת התנהגות גברים או נשית?
  • השפעות החברה: מי קובע מה היא התנהגות רצויה בהתאם למגדר? מה המשמעויות הנגזרות מקביעה זו? מתי מתחילה ההשפעה החברתית? אפשר למשל לדבר על זה שבשנות העשרים וורוד נחשב לצבע של בנים כי הוא לא כמו הכחול העדין שמתאים יותר לבנות.. או שבשנות השמונים כולנו לבשנו את כל הצבעים ושיחקנו בצעצועים בכל הצבעים, אז איך פתאום יש כזה קונצנזוס שוורוד זה של בנות ורק של בנות וכחול זה של בנים ורק של בנים?
  • אפשר גם לקשר את זה לסוגיות של דימוי גוף כמו שיער גוף – למשל בעבר הלא רחוק שיער בחזה היה נחשב גברי ומושך ועכשיו המדיה מעודדת גברים להסיר שיער חזה, בעבר היותר רחוק שומן היה אות לאצולה ובימינו זה דבר שמעורר שיימינג חברתי – אז מאיפה אנחנו לוקחים\ות את הרעיונות הכל כך נחרצים שיש לנו לגבי גוף וניראות ולגבי תפקידים חברתיים, ומה יקרה אם נערער עליהם קצת?
  • השפעה החברתית מתחילה בשלב מאוד מוקדם, לעיתים אפילו טרם לידת התינוק/ת, בבחירת צבעי הבגדים והצעצועים בהתאם למין הילוד. השלכות ההשפעה היא שתינוק בין יומו נולד הישר אל הציפיה החברתית המגדרית. ההשפעות החברתיות הן בלתי נמנעות וממושכות.
  • הבדלים בין בנים ובנות: האם קיימים הבדלים אמיתיים בין בנים ובנות? מהו המקור להבדלים אלו?ניתן להשתמש בדיון זה על מנת להפריך את הסטיגמות הקיימות ולשקף כי ההבדלים הביולוגיים קטנים בהרבה ממה שניתן לחשוב.
  • חוויות אישיות: כדאי לעודד שיח של שיתוף תחושות אישיות, מקומות בהם הרגשת כי מצופה ממך להתנהג בהתאם למגדר שלך. מה היו תחושותיך?
  • חווית הצלחה: איך היית מגדיר/ה הצלחה? הצלחה נמדדת כיום במונחים גבריים. אשה מוצלחת היא אישה אשר הצליחה לפלס את דרכה במעלה סולם הדרגות, אותו קבעו ברוב המקרים גברים. האם הורות ותחזוקה שותפת של הבית נחשבת כהצלחה?
  • ניתן לדבר על הלחץ החברתי אשר דוחף גברים להצטיין ו”להצליח” בכל מחיר, או שמחייב נשים שמצליחות בקריירה לשמר גם אימהות במשרה לא מבוטלת, ועל ההשפעות הרגשיות והנפשיות הכרוכות בכך. הסרטון ממחיש בצורה חזקה מאוד את הקשר שבין ההשפעות החברתיות והציפיות כלפי בנות, ויכולתן להצליח בעתיד
לכל הנושאים האלו יכולים לעזור 3 סרטוני המקור שלנו בסדרת מין, מיניות ומגדר – שעוזרים לעשות סדר במונחים ולהראות שמדובר ברצפים ולא בדיכוטומיות.

 

רוצה להגיב? נשמח לשמוע!